Innerlijke rust met Mindfulness, de Weg naar volledige ontspanning!

Innerlijke rust met Mindfulness, de weg naar volledige ontspanning!

Mindfulness kan het beste als volgt worden uitgelegd:

  • aandachttraining
  • in het hier-en-nu aanwezig zijn
  • opmerkzaamheid zonder oordelen en
  • acceptatie van dat wat er is, geen waarde oordeel geven.

Het klinkt heel gemakkelijk naar niets is minder waar.

Het kost enige training om mindfulness goed toe te passen.

Mindfullness is het makkelijkst te begrijpen vanuit zijn tegendeel: leven op de automatische piloot.

In de keuken, tijdens het autorijden, op het werk – let maar eens op hoe vaak we op routine draaien terwijl de denkgeest bezig is met iets anders, met verleden en toekomst.

Toch kennen we ook allemaal ervaringen van volledig aanwezig zijn:

de adembenemende zonsondergang, prachtige muziek of een andere intense ervaring.

Onze geest is stil, we zijn een en al aandacht.

We proeven de rijkdom van het moment.

Zelf heb ik ook een mindfulnesstraining gedaan, het heeft mijn onrust in mijn hoofd verminderd en ik kan stress-situaties aan.

Mindfulness de beste training naar je innerlijke rust!

 

 

Mindfulness is een training, verwacht niet gelijk succes:

Wat ik zelf echter het meest geleerd heb toen ik begon met mijn eerste mindfulness-training, is het leren leven met je eigen onhebbelijkheden.

Wat ben ik gedurende het proces een hoop irritatie, ongeduld, frustratie, boosheid en ook verdriet tegengekomen!

Maar vooral onrust.

Dus voor diegenen die verwachten door de training onmiddellijk rust te zullen vinden: maak je borst maar nat!

Maar houd vol, want met geduld en toewijding komt die rust wél!)

Innerlijke rust en ontspanning met Mindfulness:

Het is een methode die je leert op een accepterende manier om te gaan met alles wat zich aandient in het leven van alledag.

Mensen gaan mindfulness doen om tal van redenen:

  • om meer rust te ervaren,
  • minder te piekeren,
  • beter om te kunnen gaan met stress,
  • zich beter te kunnen concentreren,
  • gelukkiger te worden, meer te kunnen genieten,
  • effectiever te werken,
  • beter te slapen,
  • zich (beter) te kunnen ontspannen…

Een mindfulnesstraining is geen garantie op dit resultaat.

Je kunt iets heel anders bereiken dan waarvoor je de training bent gaan doen.

Maar even de resultaten op een rij die uit onderzoek naar voren komen:

  • Stress neemt af en je kunt beter omgaan met stresserende gebeurtenissen;
  • Je concentratie en het prestatievermogen verbeteren;
  • Men kan zich beter ontspannen;
  • Er ontstaat een positiever beeld van zichzelf en de omgeving;
  • Er vindt een verschuiving in de hersenactiviteit plaats naar de linker frontale cortex (goed voor een positieve gemoedstoestand en minder angst)
  • Klachten als slapeloosheid, angst en depressieve gevoelens nemen af;
  • Mensen die vaker dan 3 x een depressie hebben gehad, hebben na een mindfulnesstraining 50 % minder kans op terugval in een depressie.

Innerlijke rust met Mindfulness, ook door een juiste ademhaling:

Ik kan met volle overtuiging zeggen dat Mindfulness mijn innerlijke geest heeft veranderd, ik ben een stuk rustiger geworden.

Voorheen zat ik gevangen in mijn onrust, had geen innerlijke rust.

Door ook de juiste ademhalingstechnieken te gebruiken krijg je meer rust in je hoofd en lichaam.

De juiste ademhaling is via de neus inademen en via de mond uit en probeer tijdens het inademen de lucht naar je buik te brengen.

Dus niet naar je borst maar door de adem naar je buik te brengen worden tevens ook je organen gemasseerd.

De rust vinden met jezelf is een hele ervaring die ik nooit had willen missen.

Innerlijke rust met Mindfulness, de Weg naar volledige ontspanning!

Ik accepteer de dingen zoals ze zijn, ik leef in het moment “Live by the moment het hier en nu, het enige wat er is.

Het is zo fijn te ervaren dat je mag zijn wie je bent, je oordeelt niet over jezelf en anderen.

Het heeft mij veel tijd gekost om zo te worden zoals ik nu ben, maar ik houd van mezelf zoals ik ben.

Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren.

Hierdoor vang je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn.

Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken en je krijgt innerlijke rust.

Dat is wat Mindfulness met mij heeft gedaan, laat je inspireren en ik zou zeggen: leef je leven Mindful.!!

GO-FOR-HEALTHY.nl

 

 

1 gedachte over “Innerlijke rust met Mindfulness, de Weg naar volledige ontspanning!

  1. Pingback:Zorgen en stress! Zoek innerlijke rust.! | GO-FOR-HEALTHY.NL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *